کوره آزمایشگاهی چیست؟ کاربرد و انواع آن

کوره آزمایشگاهی چیست؟ کاربرد و انواع آن

کوره آزمایشگاهی یکی از ضروری‌ترین تجهیزات آزمایشگاهی است که در آزمایشگاه عمومی و تخصصی مورد استفاده قرار می‌گیرد. باید توجه داشته باشید که کوره آزمایشگاهی با آون آزمایشگاهی تفاوت دارد. برای اطلاعات بیشتر به مقاله آون آزمایشگاهی مراجعه کنید.

کوره آزمایشگاهی چیست؟

کوره آزمایشگاهی نوعی وسیله همرفتی است که به دلیل استفاده گسترده، یکی از تجهیزات آزمایشگاهی ضروری در هر آزمایشگاه است و در صنایع تولیدی و علمی مورد استفاده قرار می‌­گیرد. در جهت انجام تحقیقات علمی و صنعتی، کوره‌های آزمایشگاهی به عنوان ابزاری حیاتی بسیار مهم در صنایع مختلف هستند. از نام­‌های دیگر آن می‌­توان به کوره مافل (muffle furnace) و کوره الکتریکی (electric furnace) اشاره کرد.

کاربرد کوره آزمایشگاهی

استفاده از کوره‌های آزمایشگاهی در صنایع گوناگون، از جمله پزشکی، حمل و نقل، و صنایع عمرانی، جایگاه خود را به‌عنوان یک ابزار اساسی برای اجرای اقدامات متنوعی از جمله ضدعفونی نمودن، خشک کردن، خاکستر کردن، پختن، و … به‌طور گسترده دارد. در این قسمت به برخی از کاربرد‌های این دستگاه اشاره می‌کنیم:

  • از کوره‌های آزمایشگاهی که وظیفه‌ی گرمایش و یکنواخت کردن دما را به عهده دارند برای انجام پروژه تحقیقاتی و آزمایشگاهی استفاده می‌گردد.
  • برای انجام آنالیزهای ترکیبی و شیمیایی، گرما دادن بخش‌های فولادی و گرما دادن اشیا تا دماهای بالا کاربرد دارد.
  • برای گرم کردن نمونه، خشک کردن، پخت پلی آمید، پخت قالب و استریل کردن استفاده می‌شود.
  • کوره‌های الکتریکی ۱۱۰۰ درجه سانتی گراد برای خاکسترگیری مواد در آزمایشگاه‌ها کاربرد دارد.
  • از کوره های الکتریکی ۱۵۰۰ درجه سانتی گراد برای ذوب مواد در آزمایشگاه‌ها استفاده می‌شود.
بهتر است بخوانید:  تجهیزات آزمایشگاهی مورد نیاز در آزمایشگاه شیمی

خرید انواع کوره‌های آزمایشگاهی

انواع کوره‌های آزمایشگاهی

کوره های آزمایشگاهی را می­‌توان بر اساس کاربردهایشان و با دامنه گسترده­‌ای از ویژگی­‌های ساخت دسته‌بندی کرد. از انواع کوره آزمایشگاهی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کوره الکتریکی (Muffle Furnace)

کوره الکتریکی دارای محفظه‌ای است که به وسیله‌ی موادی مانند پنبه‌نسوز، آجرنسوز و سیمان‌نسوز عایق شده است. در اطراف محفظه کوره ازمایشگاهی الکتریکی المنت قرار گرفته که دماهای ۱۱۰۰ تا ۱۵۰۰ درجه سانتیگراد را ایجاد می‌کند. از این کوره برای ذوب و خاکستر کردن برخی از مواد، آمیختن شیشه، ساخت لایه‌های نازک شیشه، سرامیک ‌ها و لحیم‌‌کاری استفاده می‌شود.

کوره الکتریکی آزمایشگاهی در دو نوع ارائه می‌شود:

  • کوره الکتریکی ۱۱۰۰ درجه سانتی گراد: از این کوره برای خاکسترگیری مواد آزمایشگاهی در محدوده‌ی دمایی ۲۰۰ تا ۱۱۰۰ درجه سانتی‌گراد استفاده می‌گردد.
  • کوره الکتریکی ۱۵۰۰ درجه سانتی گراد: این نوع کوره برای ذوب کردن مواد در محیط‌های آزمایشگاهی مناسب است. این دستگاه در محدوده دمایی ۲۰۰ تا ۱۴۵۰ درجه سانتی‌گراد کار می‌کند.

کوره مایکروویو (Microwave Furnace)

جالب است بدانید که کوره مایکروویو با استفاده از انرژی امواج مایکروویو، نمونه‌ها را از درون گرم می‌کند. برای رسیدن به دمای موردنظر از انتقال، همرفت و یا تابش جسم سیاه به یک عنصر گرمایشی – مقاومتی الکتریکی استفاده می‌شود . در این نوع کوره برای کنترل دمای سیستم هیچ گونه احتراقی صورت نمی‌گیرد.

کوره خاکسترساز (Ashing Furnace)

از کوره خاکستر‌ساز برای محاسبه تغییر وزن مواد هنگام احتراق، سوزاندن، حذف مواد به منظور پاک‌سازی و بررسی موادی چون پلاستیک، لاستیک، غلات، غذا، ذغال سنگ و چربی حیوانات استفاده می‌گردد.

کوره لوله‌ای (Tube Furnace)

کوره لوله‌ای از جمله دستگاه‌های گرمایشی – الکتریکی به شمار می‌رود که برای تصفیه و سنتز ترکیبات غیر ارگانیک و ارگانیک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بهتر است بخوانید:  دوش و چشم شوی اضطراری چیست؟ انواع و کاربرد

کوره هوای گرم

این کوره در واقع یک نوع هیتر صنعتی است که بر اثر سوختن ماده سوختنی در کوره‌ی استیل که می‌تواند گاز یا گازوئیل باشد گرما تولید کند.

انواع کوره آزمایشگاهی از نظر ظرفیت

کوره‌های آزمایشگاهی براساس حجم گنجایش دارای انواع مختلفی هستند.

  • کوره‌های 2 لیتری: این کوره‌ها دارای ابعاد 10*10*20 سانتی‌متر و مصرف 1.5 کیلووات در ساعت هستند. دمای کارکرد آنها به 1100 درجه سانتی‌گراد و در صنایع آزمایشگاهی و پزشکی به‌کار می‌روند.
  • کوره‌های 2.5 لیتری: این دستگاه‌ها با ابعاد 20*13*10 سانتی‌متر و مجهز به تایمر و کنترل‌های دیجیتال هستند. با توان 1.8 کیلووات، در صنایع غذایی و ایجاد خاکستر مواد مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • کوره‌های 3.5 لیتری: این نوع کوره‌ها با ابعاد 22*13*12 سانتیمتر دارای ظرفیت 3.5 لیتری هستند.
  • کوره‌های با ظرفیت‌های بزرگتر: برخی از کوره‌ها با ظرفیت‌های 4.2 و 5.5 لیتری نیز ساخته می‌شوند، که فضای بیشتری را برای دمای‌دهی به اجسام بزرگ فراهم می‌کنند.
  • کوره‌های با ظرفیت 7.5 لیتری: این مورد از بزرگترین نوع کوره‌های آزمایشگاهی که در صنایع عمرانی، آب و فاضلاب، و میناکاری استفاده می‌شوند.

نحوه کار با کوره آزمایشگاهی

برای استفاده از این دستگاه بهتر است راهنمای استفاده از آن را مطالعه نمایید. اما نکاتی کلی که هنگام کار با انواع کوره آزمایشگاهی مشترک است، در زیر ذکر شده است:

  • توجه داشته باشید که دستگاه در ارتفاع مناسبی از سطح زمین و در نزدیکی هواکش قرار گیرد.
  • پس از اتصال دستگاه به برق، با فشار دادن دکمه Power روشن می‌گردد.
  • کوره ازمایشگاهی به ترموستات و ترمومتر دیجیتال مجهز است.
  • از آنجایی که این دستگاه گرمای بالایی تولید می‌کند هنگام کار باید توجه داشت تا درب آن زیاد باز نماند.
بهتر است بخوانید:  شیکر آزمایشگاهی چیست؟ کاربرد و انواع آن

قیمت کوره آزمایشگاهی

مزایای خرید کوره آزمایشگاهی از سایت ریشه

قطعاً قیمت کوره آزمایشگاهی یکی از عوامل مهم در انتخاب و خرید این تجهیزات است. اما باید توجه داشت که قیمت تنها معیار نیست و باید بسیاری از موراد دیگر را نیز بررسی کرد. در این مسیر ابتدا باید نیازهای کاری خود را مورد ارزیابی قرار دهید تا بتوانید بهترین مدل را انتخاب کنید. در همین راستا، برای گرفتن مشاوره رایگان با کارشناسان سایت ریشه تماس بگیرید.

خرید کوره آزمایشگاهی؟

برای دریافت مشاوره رایگان قبل از خرید کوره ازمایشگاهی با مشاوران سایت ریشه تماس حاصل فرمایید.

قیمت کوره آزمایشگاهی؟

در صورت تمایل به خرید حتما قیمت بروز کوره ازمایشگاهی را از سایت ریشه دریافت نمایید.

سخن آخر

در فرآیند قیمت و بررسی خرید کوره آزمایشگاهی از سایت ریشه، کارشناسان این مجموعه با تخصص و تجربه بالا در عرضه تجهیزات آزمایشگاهی، به عنوان یکی از منابع معتبر و قابل اعتماد در این زمینه شناخته می‌شوند. کوره‌های آزمایشگاهی ارائه شده در سایت ریشه دارای گارانتی معتبر هستند و با کیفیت بالا، انعطاف‌پذیری در مدل‌ها و امکانات متنوع، انتخاب ایده‌آلی برای نیازهای مختلف آزمایشگاهی محسوب می‌شوند.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + شش =