شیرآلات آزمایشگاهی چیست؟ انواع شیرآلات آزمایشگاهی و کاربرد آنها

شیرآلات آزمایشگاهی چیست؟ انواع شیرآلات آزمایشگاهی و کاربرد آنها

شیرآلات آزمایشگاهی اجزایی هستند که برای کنترل و هدایت جریان در یک فرآیند انجام وظیفه می‌کنند. یک آزمایشگاه مجهز، به انواع شیرآلات آزمایشگاهی برای کارهای مختلف نیاز دارد. این شیرآلات در قسمت‌های مختلف آزمایشگاه نصب و استفاده می‌شوند.

شیرآلات آزمایشگاهی چیست؟

شیرآلات آزمایشگاهی دارای انواع شیر گاز، شیر آب و غیره است که در آزمایشگاه‌ها بکار می‌روند. این تجهیزات آزمایشگاهی به دلیل کاربردشان باید در مقابل اسیدهای آلی، بازها، حلال‌های آلفاتیک و اسیدهای معدنی رقیق شده و … مقاومت بالا و خاصیت ضدخوردگی داشته باشند. از این‌رو در ساخت این محصولات از پوشش‌های الکترواستاتیک و اپوکسی استفاده شده است. هدف طراحی شیرآلات ایمنی و سهولت کاربران آزمایشگاه‌ها است. این تجهیزات روی سینک آزمایشگاهی و هود آزمایشگاهی نصب و استفاده می‌شوند.

کاربرد شیرآلات آزمایشگاهی

  •  شروع یا توقف جریان بر اساس وضعیت شیر
  • تنظیم جریان و فشار خروج آب و گاز
  • کنترل جهت جریان در یک سیستم لوله کشی
  • جریان گاز در یک سیستم لوله کشی
  • بهبود ایمنی از طریق کاهش فشار یا خلاء در یک سیستم لوله کشی

انواع شیرآلات آزمایشگاهی

انواع شیرآلات آزمایشگاهی

انواع مختلفی از شیرهای آزمایشگاهی نظیر آب، گاز، وکیوم و هوا وجود دارد که هر کدام از این محصولات براساس طراحی انجام گرفته نیازهای مشتریان را برآورده می‌کنند. انواع شیرآلات آزمایشگاهی بر اساس نوع سیالی است که از این شیرآلات عبور می‌کند و به دسته‌بندی‌های زیر تقسیم می‌شود:

بهتر است بخوانید:  اتاقک رشد یا ژرمیناتور آزمایشگاهی چیست؟ انواع و کاربرد آن

هیچ آزمایشگاهی در هیچ کجای دنیا وجود ندارد که به شیر آب نیاز نداشته باشد. چه برای آزمایشات و چه برای تمیز کردن تجهیزات آزمایشگاهی، آب در همه مطالعات علمی نقش اساسی دارد.  شیرهای آب به شما این امکان را می‌دهند تا مقدار و فشار آب را کنترل کنید. در سه نوع مستقیم، زاویه دار و شلنگ‌خور وجود دارند.

عبارت شیرآلات آزمایشگاهی به شیرهای پخش‌کننده گاز نیز اشاره دارد. این شیرآلات دارای یک یا دو خروجی هستند که به شما این امکان را می‌دهد تا میزان گاز خروجی از شیر آزمایشگاهی را کنترل کنید.

  • شیرآلات گاز مایع آزمایشگاهی

همچنین انواع شیرآلات آزمایشگاهی در مدل های متنوع را می توان به صورت کلی به دسته‌بندی‌های زیر تقسیم نمود:

  • شیرآلات آزمایشگاهی رومیزی (با خروجی یکطرفه و یا دو طرفه)
  • شیرآلات آزمایشگاهی رو شلفی و زیر شلفی (با خروجی یکطرفه و یا دو طرفه)
  • شیرآلات آزمایشگاهی مخصوص فیوم هود شامل شیر های کنترل و نازل های مربوطه

لزوم نصب انواع شیرآلات آزمایشگاهی

انواع شیرآلات آزمایشگاهی قابل نصب در محیط آزمایشگاه علاوه بر کاربردی که در این گونه محیط‌ها دارد می‌تواند روی زیبایی ظاهری آزمایشگاه نیز اثر گذار باشد. دستگیره های زیبا و جنس و متریال به کار رفته در ساخت انواع شیرآلات آزمایشگاهی و مدل‌های مختلف آن از ویژگی‌های زیبایی بخشی این محصولات است که با توجه به سلیقه کارفرما انتخاب می‌شود.

شیرآلات آزمایشگاهی دارای تنوع و مدل و برند بسیار می‌باشند و کارفرمایان می‌توانند با توجه به سلیقه، بودجه و نیاز آزمایشگاه خود از برندها و مدل‌های مختلف آن استفاده نماید. البته نوع شیر هر آزمایشگاه با توجه به موقعیت و محل نصب شیر و همچنین با توجه به نوع کاربری آزمایشگاه تعیین می‌گردد. انتخاب مناسب انواع شیرآلات آزمایشگاهی برای استفاده آسان اهمیت زیادی دارد.

بهتر است بخوانید:  سینک آزمایشگاهی چیست؟ انواع و کاربرد آن

از مزیت مهم شیرآلات آزمایشگاهی این است که این شیرها در مقابل مواد خورنده مقاوم هستند. به طور کلی شیرهای آزمایشگاه ضد اسید هستند؛ زیرا از پوشش‌های خاصی برای روکش کردن آنها استفاده می‌شود.

رعایت نکات ایمنی هنگام کار با شیرآلات آزمایشگاهی

  •  مهم‌ترین نکته ایمنی این است که اگر کسی با شیرآلات کار نمی‌کند، فوراً آن را ببندید. هرگز اجازه ندهید شیرآلات آزمایشگاهی، به ویژه آن‌هایی که گاز و بخار را کنترل می‌کنند بیش از حد باز بمانند.
  • حداقل هفته‌ای یکبار شیرآلات را بررسی کنید تا مطمئن شوید فقط مقدار مایعی را که می‌خواهید خارج می‌کنند و نشتی ندارند.
  • شیرآلات را از هر چیزی که می‌تواند به آنها آسیب برساند، دور نگه دارید.
  • در آزمایشگاه باید یک سیستم تهویه مناسب داشته باشید تا در صورت خرابی شیرآلات، پخش گاز و بخار را در محیط آزمایشگاه محدود کند.

مزایای خرید شیرآلات آزمایشگاهی از سایت ریشه

مزایای خرید شیرآلات آزمایشگاهی از سایت ریشه

سایت ریشه در جهت حمایت از مصرف‌کننده و نیاز جامعه آزمایشگاهی  اقدام به فروش شیرهای آزمایشگاهی با قیمت و کیفیت‌های مناسب کرده است. در همین راستا، اگر تمایل به خرید محصولات شیر برای آزمایشگاه خود دارید، حتما با کارشناسان سایت ریشه تماس حاصل فرمایید.

خرید شیرآلات آزمایشگاهی؟

برای خرید شیرآلات آزمایشگاهی حتما به سایت ریشه مراجعه فرمایید.

قیمت شیرآلات آزمایشگاهی؟

برای اطلاع از قیمت روز شیرآلات آزمایشگاهی به سایت ریشه مراجعه کنید.

سخن آخر

شیرآلات آزمایشگاه در اشکال، اندازه‌ها، رنگ ها و انواع مختلفی تولید و ساخته می‌شوند. این تجهیزات شامل شیرآلات سینک آزمایشگاهی، شیر گاز، شیر آب و شیر دوش و چشم شوی آزمایشگاهی می‌شود. انواع این شیرها کاربردهای خاصی را ارائه می دهند و برای راحتی و ایمنی کاربر طراحی شده‌اند.

بهتر است بخوانید:  کوره آزمایشگاهی چیست؟ کاربرد و انواع آن

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + 18 =