شیکر آزمایشگاهی چیست؟ کاربرد و انواع آن

شیکر آزمایشگاهی چیست؟ کاربرد و انواع آن

شیکر‌ آزمایشگاهی از تجهیزات مهم ازمایشگاهی در هر آزمایش علمی و تحقیقاتی است که برای هم‌زدن، مخلوط کردن، و تحریک مواد مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دستگاه نه تنها برای اندازه‌گیری کنترل کمی و کیفی در تحقیقات استفاده می‌شود، بلکه در موارد تحقیقاتی نیز نقش بسیار حیاتی دارد.

شیکر‌ آزمایشگاهی چیست؟

شیکر آزمایشگاهی به عنوان یک ابزار بسیار اساسی در آزمایشگاه‌های تحقیقاتی معرفی می‌شود. به عبارت بهتر، این دستگاه از تجهیزات آزمایشگاهی و دستگاهی برای مخلوط کردن مایعات است. در واقع یک سرعت‌دهنده و کاتالیزور در تحریک واکنش‌ها در سطوح مولکولی مواد است. شیکر آزمایشگاهی یکی از مهم‌ترین وسایل در آزمایشگاه‌هاست. از اندازه‌گیری کنترل کمی و کیفی تا بحث تحقیقاتی. از نکاتی که باید در شیکر آزمایشگاهی به آن توجه داشته باشید هم‌زدن و مخلوط کردن مواد مختلف است؛ زیرا هم زدن مکرر و سریع مواد شیمیایی در تست آزمایش‌ها بسیار ضروری می‌باشد.

خرید انواع شیکر آزمایشگاهی

انواع حرکت دستگاه شیکر آزمایشگاهی

جالب است بدانید که دستگاه شیکر آزمایشگاهی در کل شامل حرکت‌های دورانی، رفت و برگشتی، چرخشی، الاکلنگی و زاویه دار و لرزشی است. شیکر‌ها ابعاد و مدل‌های گوناگونی دارند که برای قرار گرفتن ارلن، بالن، پلیت یا میکرو پلیت طراحی شده‌اند. شیکر از وسایل اساسی یک آزمایشگاه است. چرا که عملیات مخلوط کردن که به عنوان یک کاتالیزور استفاده می‌شود می‌تواند تاثیر شگرفی بر نتیجه آزمایش داشته باشد.

کاربرد شیکر آزمایشگاهی

شیکر آزمایشگاهی به عنوان یک ابزار مهم در آزمایشگاه‌های شیمی، زیست‌شناسی، بیوشیمی، ژنتیک و تشخیص طبی مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاربردهای اصلی این دستگاه شامل هم‌زدن و مخلوط کردن نمونه‌ها است.

بهتر است بخوانید:  انکوباتور آزمایشگاهی چیست؟ انواع و کاربرد آن

انواع شیکر آزمایشگاهی

شکیر ازمایشگاهی مدل‌های مختلفی دارد. انواعی از شیکرها مجهز به سیستم گرمادهی و برودتی می‌باشند که در نقش کاتالیزوری شیکر در آزمایشات کمک می‌کنند. مخصوصا در زمان‌هایی که دمای واکنش باید تا دمای خاصی پایین بیاید. در ادمه به انواع مختلفآنها می‌پردازیم:

شیکر آزمایشگاهی ورتکس (Vertex)

شیکر ورتکس یا میکسر لوله وسیله‌ای است که در آزمایشگاه برای مخلوط شدن نمونه‌های داخل ویال‌های کوچک استفاده می‌شود.

شیکر آزمایشگاهی اوربیتالی (Orbital)

این شیکرهای ازمایشگاهی به دلیل اندازه صفحه، سرعت چرخش، قطر دوران و تولید گرمای کمتر نسبت به دیگر شیکرها یکی از مناسب‌ترین مدل‌ها برای استفاده در آزمایشگاه‌های میکروبی جهت تهیه محیط کشت است.

شیکر آزمایشگاهی صفحه‌ای (Platform)

نباید بدانید که این مدل نوعی شیکر با چرخش صفحه افقی است. این نوع شیکر در ابعاد مختلفی وجود دارد. توجه داشته باشید که برای استفاده از این مدل، نمونه موردنظر در ارلن مایر، شیشه و یا ویال ریخته شده و پس از تنظیم سرعت و زمان حرکت صفحه شیکر به حالت رفت و برگشتی شروع به مخلوط کردن نمونه می‌کند.

شیکر آزمایشگاهی انکوباتور (Incubator)

این مدل شیکر در واقع یک دستگاه با دو کارایی است. شیکر انکوباتور به دلیل توانایی لرزش و ایجاد گرمای کنترل شده اکسیژن و انرژی موردنیاز برای شرایط رشد نمونه را بطور یکسان در محیط فراهم می‌کند. به همین دلیل، از پرکاربردترین مدل‌ها در آزمایشگاه میکروبی و سلولی است.

شیکر خورشیدی (Roto shaker)

شیکر خورشیدی یا روتوشیکر به دلیل قابلیت چرخش صفحه با زاویه های متفاوت نسبت به خط افق یکی از پرکاربرد ترین شیکر های آزمایشگاهی است.

بهتر است بخوانید:  کوره آزمایشگاهی چیست؟ کاربرد و انواع آن

شیکر ارلن آزمایشگاهی

شیکر ارلن آزمایشگاهی یکی از تجهیزات آزمایشگاهی و دستگاهی برای مخلوط کردن مایعات است.

انواع شیکر ارلن آزمایشگاهی

شیکر ارلن معمولا در سه نوع وجود دارند:

    • شیکر کلمپی
    • شیکر میله ایی
    • شیکر فنری

نحوه کار با شیکر آزمایشگاهی

توجه داشته باشید که به نکات ایمنی در هنگام استفاده از شیکرهای آزمایشگاهی دقت کنید. ابتدا باید محل قرارگیری دستگاه را با دقت انتخاب کرده و از تراز بودن ان اطمینان حاصل کنید. نکته بعدی حفاظت در مقابل جریان هوای شدید و استقرار در مکانی با تناسب دما و رطوبت مناسب است. همچنین در صورت استفاده از مواد شیمیایی خطرناک، حتماً دستگاه زیر هود یا در مکانی با تهویه مناسب قرار گیرد. قبل از هرکاری ضروری است بدانید که هنگام تمیزکاری دستگاه خاموش است با خیر. در مورد هرگونه مشکل یا خرابی، بهتر است از خدمات تخصصی استفاده شود و دستگاه را به افراد متخصص سپرد.

قیمت شیکر آزمایشگاهی

مزایای خرید شیکر آزمایشگاهی از سایت ریشه

برای تکمیل تجهیزات آزمایشگاهی خود، حتماً نیاز به یک شیکر آزمایشگاهی با کیفیت و عملکرد بالا دارید. انتخاب بهترین مدل و برند معتبر براساس نیازهای کاری شما، از اهمیت بالایی برخوردار است و در این مسیر نیازمند مشورت با کارشناسان خبره خواهید داشت. مشاوران سایت ریشه قبل از خرید با ارائه مشاوره رایگان در کنار شما هستند. با ما تماس بگیرید.

خرید شیکر آزمایشگاهی؟

برای مشاروه قبل از خرید با کارشناسان سایت ریشه تماس بگیرید.

قیمت شیکر آزمایشگاهی؟

برای دریافت قیمت روز شیکر آزمایشگاهی به سایت ریشه مراجعه کنید.

سخن آخر

دستگاه شیکر آزمایشگاهی با انواع و کاربردهای متنوعی که دارد از وسایل ضرروی در هر آزمایشگاه‌ است. این وسیله به یکی از ابزارهای حیاتی در زمینه شیمی، زیست‌شناسی، بیوشیمی، ژنتیک، و غیره تبدیل شده و از نظر سرعت، دقت و تنوع در حرکات، نقش بسیار مهمی در اخطلال نمونه‌ها برای انجام آزمایشات دارند. برای دریافت مشاوره رایگان در مورد این وسیله پرکاربرد با کارشناسان سایت ریشه تماس بگیرید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 2 =