سینک آزمایشگاهی چیست؟ انواع و کاربرد آن

سینک آزمایشگاهی چیست؟ انواع و کاربرد آن

سینک آزمایشگاهی وسیله ای پرکاربرد است که می‌توان از آن برای تمیز کردن و تهیه نمونه‌های تحقیقاتی استفاده کرد. همچنین می‌توان از آنها برای شستن دست‌ها و ظروف شیشه‌ای استفاده نمود. علاوه بر این، سینک‌های آزمایشگاهی اغلب برای کارهای مقدماتی مانند مخلوط‌های آسیاب یا محلول‌های همزن استفاده می‌گردند.

باید توجه داشته باشید که سینک ازمایشگاهی انواع مختلفی دارد. سینک استیل آزمایشگاهی یا فولاد ضد زنگ برای کاربرد در آزمایشگاه‌های پزشکی، علمی، صنعتی و تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عبارت بهتر، براساس نیاز شما نوع سینک تعیین می‌شود. مثلا برای بسیاری از مؤسسات تحقیقاتی دوام و مقاومت در برابر خوردگی مزایای مهمی است، در حالی که در برخی زمینه‌های علمی خواص غیرمغناطیسی آن از اهمیت اولیه برخوردار است.

سینک آزمایشگاهی چیست؟

سینک آزمایشگاهی از تجهیزات ازمایشگاهی است که کاربردهای مختلفی دارند و با توجه به نوع آزمایشگاه می‌توان از یک یا چند سینک در انواع مختلف در آزمایشگاه استفاده نمود. جنس مواد به کار رفته در ساخت و تولید انواع سینک آزمایشگاهی متفاوت است و اینکه در آزمایشگاه خود از کدام جنس سینک آزمایشگاهی استفاده کنیم کاملا به نیاز آزمایشگاه بستگی دارد. سینک‌های آزمایشگاهی موجود در بازار معمولا از جنس‌های رزین اپوکسی، استیل یا فولاد ضد زنگ و یا پلی پروپیلن هستند.

کاربرد سینک آزمایشگاهی

سینک‌های آزمایشگاهی جزء ضروری زیرساخت های ایمنی و مورد استفاده در هر آزمایشگاه است. این وسیله مکانی امن و راحت برای شستن دست‌ها، شستشوی تجهیزات و دفع مواد خطرناک را فراهم می‌کنند. آنها نقش مهمی در آزمایشگاه شیمیایی دارند و به جلوگیری از حوادث و محافظت از سلامت کارکنان آزمایشگاه کمک شایانی می‌کنند. نصب سینک آزمایشگاهی معمولا روی میز شستشو یا میز وسط آزمایشگاهی انجام می‌گردد. پیش از نصب هر گونه سینک در آزمایشگاه نیاز است.

بهتر است بخوانید:  انکوباتور آزمایشگاهی چیست؟ انواع و کاربرد آن

انواع سینک آزمایشگاهی

انواع سینک آزمایشگاهی

بطور معمول در آزمایشگاه‌ها از سینک رزین اپوکسی ازمایشگاهی استفاده می‌شود. اما انواع مختلفی برای سینک آزمایشگاهی وجود دارد که می‌توان به سینک ساخته شده از جنس فولاد ضد زنگ، پلی اولفین و دیگر مواد اشاره کرد. امروزه انواع گوناگونی از سینک های آزمایشگاهی در بازار موجود است که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

سینک آزمایشگاهی استیل

سینک استیل آزمایشگاهی بهترین نوع سینک برای استفاده در آزمایشگاه‌ها است. سینک استیل از گران‌ترین نوع سینک نیز است. این سینک بادوام بوده و به راحتی تمیز می‌شوند. سینک استیل در برابر خوردگی در محیط های آبی، گازی و با دمای بالا مقاومت می‌کنند و در تمامی دماها خاصیت مکانیکی خود را حفظ می‌کنند.

سینک رزین اپوکسی آزمایشگاهی

سینک رزین اپوکسی آزمایشگاهی در برابر بسیاری از اسیدها، حلال ها و سایر مواد شیمیایی بی‌اثر مقاوم است. سینک های رزین اپوکسی از مزایایی از جمله مقاومت در برابر خوردگی و لکه شدن و معایبی مانند حساسیت به نور UV، برخوردار هستند.

سینک پلی‌پروپیلن آزمایشگاهی

از سینک پلی‌پروپیلن آزمایشگاهی جهت شستشوی زباله‌های شیمیایی خشن و خورنده و ظروف شیشه‌ای در آزمایشگاه‌هایی که به طور مرتب از اسید‌های غلیظ مانند نیتریک، هیدروکلریک، پرکلریک و هیدروفلوریک استفاده می‌شود. سینک های پلی پروپیلن از مزایایی از جمله مقاومت در برابر اسیدها، قلیایی ها و حرارت و معایبی مانند قابل اشتعال بودن و ذوب شدن با در معرض حرارت قرار گرفتن، برخوردار هستند.

انواع سینک‌ آزمایشگاهی براساس روش نصب

با توجه به نوع نصب سینک آزمایشگاهی، این سینک ها به ۲ دسته تقسیم می شوند که عبارتند از:

  1. سینک drop-in

سینک drop-in زیرساختی ندارند و روی کار نصب می‌شوند به همین دلیل نصب سینک آزمایشگاهی drop-in به سادگی و در کمترین زمان انجام می‌گیرد.

  1. سینک توکار

سینک‌های توکار از جنس اپوکسی تولید می‌شوند و به زیرساخت برای نصب نیاز دارند. این سینک‌ها از دوام بالایی برخوردار بوده و به خوبی در مقابل مواد شیمیایی از خود مقاومت نشان می‌‌دهند.

بهتر است بخوانید:  شیکر آزمایشگاهی چیست؟ کاربرد و انواع آن

تفاوت سینک با کاپ سینک آزمایشگاهی

کاپ سینک های آزمایشگاهی فقط از لحاظ ابعاد با سینک های آزمایشگاهی متفاوت هستند و از یک جنس ساخته می‌شوند و هر دو در ابعاد مختلف موجود هستند که یکی از تجهیزات ثابت آزمایشگاهی بسیار کاربردی می‌باشند. کاپ سینک‌ها، مناسب نصب در کنار سینک‌ها، زیر شلف میزهای وسط و یا محفظه داخل هود هستند.

انتخاب بهترین سینک آزمایشگاهی برای نیاز خود

هنگام انتخاب سینک آزمایشگاهی باید چندین فاکتور را در نظر گرفت. در ادامه چند نکته وجود دارد که به شما کمک می کند تا بهترین را برای نیازهای خود انتخاب کنید:

  • جنس: فولاد ضد زنگ و اپوکسی رایج ترین سینک های آزمایشگاهی هستند. فولاد ضد زنگ اغلب محبوب‌ترین انتخاب برای مراقبت آسان آن است.
  • نصب: می‌توانید سینک آزمایشگاهی خود را به روش‌های روکار و توکار نصب کنید.
  • اندازه: اندازه سینک آزمایشگاهی شما به نیازهای خاص شما بستگی دارد. در نظر بگیرید که چقدر فضای موجود در آزمایشگاه خود دارید و سینک شما چقدر استفاده می‌شود.

بهترین سینک آزمایشگاهی برای نیازهای شما به اندازه و مشخصات سطح کار شما، ظروف و ابزاری که استفاده می‌کنید و نوع ماده‌ای که به بهترین وجه در برابر مواد شیمیایی مورد استفاده شما مقاومت می‌کند، بستگی دارد.

مزایای استفاده از سینک آزمایشگاهی

در ادامه چند مزیت وجود دارد که می‌توانید هنگام استفاده از سینک آزمایشگاهی در آزمایشگاه خود از آنها بهره‌مند شوید.

  • تمیز نگه داشتن آزمایشگاه: یکی از مزایای اصلی استفاده از سینک آزمایشگاهی این است که به تمیز نگه داشتن آزمایشگاه شما کمک می کند.
  • صرفه‌جویی در فضا: یکی دیگر از مزایای استفاده از سینک آزمایشگاهی این است که می‌تواند به شما در صرفه جویی در فضا کمک کند.
  • منظم بودن: یکی دیگر از مزایای استفاده از سینک آزمایشگاهی این است که می تواند به شما کمک کند مرتب بمانید.
  • مقرون به صرفه: یکی دیگر از مزایای استفاده از سینک آزمایشگاهی این است که آنها مقرون به صرفه هستند.
بهتر است بخوانید:  روتاتور آزمایشگاهی چیست؟ انواع و کاربرد آن

اینها تنها چند مزیت هستند که می‌توانید هنگام استفاده از سینک آزمایشگاهی در آزمایشگاه خود از آنها بهره‌مند شوید. همانطور که می‌بینید، آنها یک افزودنی ارزشمند برای هر آزمایشگاهی هستند.

مزای خرید از سینک ازمایشگاهی از سایت ریشه

مزای خرید از سینک ازمایشگاهی از سایت ریشه

در هنگام خرید سینک ازمایشگاهی باید به ویژگی‌های آن دقت کرد. با توجه به آنچه در آزمایشگاه از سینک آزمایشگاهی انتظار داریم می‌توانیم اندازه‌های مختلف و طراحی‌های متفاوت آن را در نظر بگیریم. کارشناسان سایت ریشه در روند خرید این محصول کنار شما هستند. جهت مشاوره تخصصی برای انتخاب سینک آزمایشگاهی مناسب و دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید با همکاران ما ارتباط بگیرید.

قیمت سینک آزمایشگاهی؟

برای اطلاع از قیمت روز سینک ازمایشگاهی به سایت ریشه مراجعه فرمایید.

سخن آخر

مجموعه ریشه یکی از تامین‌کنندگان برجسته طیف وسیعی از انواع سینک‌های آزمایشگاهی برای مشتریان خود است. سینک‌های آزمایشگاهی ارائه شده توسط ما به طور گسترده در صنایع و آزمایشگاه‌های مختلف سراسر کشور استفاده قرار می‌گیرند. این وسیله در اندازه و اشکال مختلف ارائه می‌شوند و شستشوی بهداشتی لوازم مختلف آزمایشگاه را تضمین می‌کنند.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + هفده =