هود آزمایشگاهی چیست؟ کاربرد و انواع آن

هود آزمایشگاهی چیست؟ کاربرد و انواع آن

هود آزمایشگاهی دستگاهی است که برای استخراج بخارات سمی، گازها یا ذرات معلق تولیدی بر اثر فرآیندها و آزمایشات در محیط کار و آزمایشگاه ساطع می گردند، طراحی شده است.

در طول فرآیند آزمایش و تحقیق، بسیاری از عوامل شیمیایی و بیولوژیکی امکان آزادسازی گازهای سمی را دارند که توسط پرسنل آزمایشگاه قابل استنشاق است. از دیگر سو، بو کردن برخی از مواد شیمیایی ممکن است کم خطرتر باشد، با این وجود استنشاق مواد مختلف در طول آزمایشات می‌تواند خطر جانی داشته باشد. به همین دلیل بوییدن یک ترکیب شیمیایی یا بیولوییکی اشتباه می‌تواند باعث آسیب یا بیماری جدی شود.

هود آزمایشگاهی چیست؟

هود آزمایشگاهی یکی از تجهیزات آزمایشگاهی است. خوب از است بدانید که این دستگاه محافظ جان افرادی است که در آزمایشگاه مشغول به کار هستند. وجود هود آزمایشگاهی باعث می شود تا میکروبها، عوامل شیمیایی و بخارات اسیدی قلیایی، سوزنده، ویروس و انگل ها  جان اپراتور را تهدید نکند. هود آزمایشگاهی عملیات تهویه هوا را در آزمایشگاه بر عهده دارد. البته انواع مختلف هود با توجه به نوع کاربرد وجود دارد.

هود آزمایشگاهی چگونه کار می کند؟

باید توجه داشتهب باشید که براساس مدل هود آزمایشگاهی از چندین عنصر تشکیل شده‌اند: یک مخروط ورودی، فن با سرعت قابل تنظیم، فیلتر هوا و سیستم تخلیه. همچنین می‌تواند کابین‌های هود یا دیوارهای جانبی را برای محدود کردن فضای تنفسی یکپارچه کرد. همچنین هود گاهی اوقات مجهز به سیستم روشنایی است. معمولا هود آزمایشگاهی در بالای میز کار نصب و بخارات مسموم را به بیرون انتقال می‌دهد.

کاربرد انواع هود آزمایشگاهی

اصلی‌ترین کاربردهای هود آزمایشگاهی عبارتند از: حافظت از کاربر، حافظت از نمونه و حفاظت از محیط. هود ها هوای آلوده را گرفته و این هوا را یا به خارج تخلیه می‌کنند یا این که آن را فیلتر کرده و به داخل آزمایشگاه برمی‌گردانند. به طورکلی، تمامی وسایل تهویه محلی به منطور برآورده کردن اهداف اصلی ذکر شده طراحی می‌شوند.

بهتر است بخوانید:  انکوباتور آزمایشگاهی چیست؟ انواع و کاربرد آن

انواع هود آزمایشگاهی

انواع هود آزمایشگاهی

هود آزمایشگاهی نیز مانند سایر تجهیزات آزمایشگاهی مدل‌های گوناگونی دارد که در ادامه به انواع آنها می پردازیم:

هود شیمیایی (Fume hood)

از هود شیمیایی جهت مکش بخار و دود که در جریان احتراق و آزمایش مواد شیمیایی در آزمایشگاه به وجود می‌آید، استفاده می‌کنند. با استفاده از هود شیمیایی ازمایشگاهی کلیه دود و بخارات به فضای خارج از آزمایشگاه منتقل می شوند. دود و بخارات توسط فن به بیرون هدایت شده و داخل محفظه مواد شیمیایی نگهداری می‌شوند.

هود کانوپی (Canopy Hood)

محل نصب هود کانوپی روی دیوار و سقف است. عملیات شیمیایی که در آزمایشگاه با وجود هود کانوپی انجام می‌شود دقیقا باید زیر هود صورت گیرد تا دود و بخارات شیمیایی به راحتی به سمت بالا حرکت کرده و توسط هود کانوپی از فضای داخلی خارج شوند.

هود میکروبی یا لامینار (Laminar flow Hood)

هود میکروبی با لامینار برای کشت تومور، سلول مورد نظر یا کشت بافت استفاده می‌گردد. هود میکروبی در آزمایشات میکروبیولوژی وظیفه تهویه هوای آزمایشگاه را بر عهده دارد. این هود به دو شکل کابین دار و بدون کابین ساخته می‌شود. هود لامینار دارای جریان خطی بوده و یکی از مهمترین و ضروری‌ترین انواع هودهای ازمایشگاهی است.

انواع هود لامینار

با توجه به الگوی وزش هوایی که در این مدل از هود وجود دارد به سه نوع تقسیم‌بندی می‌شود:

    • نوع اول: هود لامینار نوع اول با نام هود کشت بافت نیز شهرت دارد و جریان هوای آن به صورت افقی است.
    • نوع دوم: هود لامینار نوع دوم به هود میکروبی است که دارای جریان هوای عمودی است. کاربرد این نوع هود در آزمایشگاه‌هایی است که کشت سلولی از قبیل باکتری‌ها، ویروس‌ها و عوامل بیماری‌زا برای کشت بافت در محیط انجام می‌گردد.
    • نوع سوم: هود لامینار نوع سوم که دارای جریان هوا نیست. این دستگاه مجهز به عایق گاز است و بالاترین حد حفاظت از اپراتور و نمونه را در آزمایشگاه در حین عملیات برعهده دارد.
بهتر است بخوانید:  آون آزمایشگاهی چیست؟ کاربرد و انواع آن

هود بازویی (Army Hood)

هود بازویی دارای بازوهایی است که قابلیت جابجایی داشته و در کلیه نقاط آزمایشگاه با توجه به متراژ تعیین شده، قابل جاگذاری است. این دستگاه وظیفه محافظت فضا و محصول در برابر عفونت و بیماری را دارد. جالب است بدانید که این کار توسط فیلترهای HEPA، اشعه UV و حرارت صورت می‌گیرد.

هود ایمنی زیستی

در آزمایشگاه‌هایی که عملیات میکروب‌شناسی، تهیه اسید و ذرات خطرناک انجام می‌شود، وجود ذرات معلق در هوای سمی سبب مشکلات تنفسی می‌شود. هود ایمنی این ذرات خطرناک معلق را از ذرات هوا جدا می‌کند.

و انواع دیگر هود:

  • هود واکین (Walk in Hood)
  • هود پاتولوژی (Pathology Hood)
  • هود سقفی (Hood Canopy Hood)

اجزاء هود آزمایشگاهی

هود آزمایشگاهی نیز مانند وسایل دیگر دارای اجزاء تشکیل‌دهنده است که در ادامه به آنها می پردازیم:
بدنه خارجی: به قسمت جلوی هود گفته می شود که جریان هوا به سمت داخل را کاهش می دهد.
بافل: جریان هوای داخل محفظه هود توسط بافل تنظیم می شود.
مبانیر: این قسمت سبب حفظ سرعت دهانه ثابت به شکل مستقل از قسمت پنجره می شود.
پنجره: از صفحه ای شیشه ای و متحرک تشکیل شده که محفظه داخلی را پوشانده که می‌تواند به صورت افقی، عمودی یا ترکیبی از هر دو نصب شده باشد.
منبع روشنایی: منبع روشنایی در هود که از جنس ضد جرقه هستند تا احتمال خطر انفجار، اپراتور را تهدید نکند.

محل قرارگیری هود آزمایشگاهی

علاوه بر استانداردهایی که توسط کارخانه‌های سازنده رعایت می‌گردد، جهت تعیین موقعیت هود آزمایشگاهی هم باید به موارد مختلف همچون محل مورد استفاده و فاصله آن از میزهای کاری، درها، ستون‌ها و پنجره‌ها توجه نمود.

بهتر است بخوانید:  آب دیونیزه چیست؟ انواع، کاربرد و فواید استفاده از آب مقطر

انواع فیلترها در هود آزمایشگاهی

چندین نوع فیلتر برای انواع هود آزمایشگاهی وجود دارد. فیلتر اصلی دستگاه می‌تواند یکی از موارد زیر باشد:

  • EPA: فیلتر هوا تا 95 درصد ذرات بالای 3 میکرومتر را حذف می کند.
  • HEPA: فیلتر هوا با راندمان بالا که تا 99.97٪ ذرات بالای 0.3 میکرومتر را از بین می برد (کلاسی که به طور گسترده به عنوان H13 و H14 شناخته می شود).
  • ULPA: فیلتر هوا با نفوذ بسیار کم که بیش از 99.99 درصد از ذرات بالای 0.12 میکرومتر را حذف می کند.
  • فیلتر کربن فعال: گازها، بخارات و بوهای ناخواسته و عناصر شیمیایی مانند اسیدها، بازها، حلال ها و غیره را از بین می برد.
  • فیلتر ماوراء بنفش: میکروارگانیسم ها (باکتری ها، میکروب ها، میکروب ها، کپک ها، ویروس ها و غیره) را از بین می برد.

نکات خرید هود آزمایشگاهی

هنگام خرید هود آزمایشگاهی مناسب باید به نکاتی مانند:

  • فضای آزمایشگاه
  • مواد شیمیایی قابل استفاده
  • نوع آزمایش
  • نوع فن هود(آکسیال یا سانتریفیوژ)
  • حجم هوای متغییر(VAV)
  • حجم هوای ثابت(CAV)

مزایای خرید هود آزمایشگاهی از سایت ریشه

مزایای خرید هود آزمایشگاهی از سایت ریشه

دستگاه هود ازمایشگاهی یکی از مهم‌ترین دستگاه‌ها و تجهیزات آزمایشگاهی است که باید قبل از خرید حتما اطلاعات کافی در مورد آن داشته باشید. مشاوران سایت ریشه در این مسیر در کنار شما هستند. با ما تماس بگیرید.

خرید هود آزمایشگاهی؟

برای خرید هود آزمایشگاهی به سایت ریشه مراجعه کنید.

قیمت هود آزمایشگاهی؟

برای مشاهده قیمت روز هود آزمایشگاهی به سایت ریشه مراجعه کنید.

سخن آخر

در هر آزمایشگاهی ایمنی اولویت اول است. به دلیل قرار گرفتن کارکنان در معرض بخارات و مواد شیمی خطرناک، طراحی آزمایشگاه‌ها به‌گونه ای است که میزان کاهش آلودگی را به حداقل رسانده و باعث تسهیل شرایط ایمنی شود. امروزه در بهترین آزمایشگاه‌ها ترکیبی از پرسنل مجرب و تجهیزات ویژه جهت ایمن نگه داشتن کارکنان و تجهیزات خود استفاده می‌شود. یکی از تجهیزاتی که امروز به بررسی آن پرداخته می شود، هود آزمایشگاهی است.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 − شش =