آب دیونیزه چیست و چه کاربردی دارد؟ فواید استفاده از آب مقطر

آب دیونیزه چیست؟ انواع، کاربرد و فواید استفاده از آب مقطر

باید بدانید که در آب‌های تصفیه شده، یون‌هایی وجود دارد که برای بدن انسان مضر هستند. به آبی که یون‌های مضر آن جدا شده، آب مقطر یا آب دیونیزه یا آب یون زدایی شده (Deionized Water) می‌گویند. توجه داشته باشید ازجمله یون مضر برای بدن کلسیم، سدیم، منیزیم ، آهن و غیره هستند که باید پاکسازی شوند.

آب مقطر چیست؟

آب انواع مختلفی دارد مانند آب مقطر، آب تصفیه شده و آب قلیایی. نوع دیگری از آب است که در مصارف صنعتی و فرآیندهای تولید استفاده می شود آب دیونیزه است که زیرمجموعه محصولات مصرفی دندانپزشکی در سایت ریشه محسوب می‌شود. آب لوله‌کشی طبیعی مملو از یون‌هایی است که از محیط طبیعی، لوله‌ها و منابع دیگر به دست می‌آیند. به طور معمول این یون‌ها شامل سدیم، کلسیم، آهن و مس می‌باشند. آب دیونیزه یا آب مقطر که بیشتر یون‌ها در آن حذف شده است. جالباست بدانید که یون اتم یا مولکولی است که دارای تعداد الکترون بیشتر یا کمتر نسبت به تعداد پروتون خود است. پس باید به علت مضر بودن حذف گردد.

نحوه تولید آب دیونیزه

آب مقطر عمدتا توسط فرایندی به نام دیونیزاسیون ایجاد می‌گردد که در طی این فرآیند شیمیایی معمولاً از رزین های تبادل یونی استفاده می‌شود. این رزین دارای یون‌های بار منفی و مثبت هستند که با عبور آب از رزین، یون‌های موجود در آب با یون‌های موجود در رزین جفت و در نتیجه همه یون‌های اضافه در نهایت از آب حذف می‌شوند.

بهتر است بخوانید:  سینک آزمایشگاهی چیست؟ انواع و کاربرد آن

فواید استفاده از آب مقطر

در انواع مختلف آب مانند آب لوله کشی، آب تصفیه شده و آب قلیایی که ممکن است مضراتی برای سلامتی انسان داشته باشد، معمولا برای کاربردهای دیگر از جمله شستشو، حلال و مواد تشکیل‌دهنده (در صنایع غذایی، آرایشی، بهداشتی و پزشکی) مناسب نیستند. واقعیت امر این است آبی که در شیر آب جریان دارد دارای یون هایی مانند سدیم، کلسیم، آهن، مس و سایر عناصری است که به طور طبیعی در طبیعت یافت می شوند. با این که این یون ها به سلامت بدن کمک می کنند اما غالبا باعث آلودگی، تداخل و بروز سایر مشکلات در فرآیندهای حساس خانگی و صنعتی خواهند شد.

11 کاربرد مهم آب دیونیزه یا آب مقطر

11 کاربرد مهم آب دیونیزه یا آب مقطر

آب دیونیزه، آب انتخابی صنایع مختلف است. به همین دلیل در ادامه به برخی از کاربردهای آب مقطر اشاره شده است.

  1. شستشوی دست و استریلیزاسیون: عدم وجود مواد معدنی در آب دیونیزه از بروز لکه و رسوب در هنگام استفاده برای استریل کردن تجهیزات جلوگیری می‌کند، که به نوبه خود از عفونت و آلودگی متقابل جلوگیری می‌کند.
  2. تست آزمایشگاهی: هنگام انجام تست آزمایشگاهی بدست آوردن دقیق‌ترین نتایج، اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل است که زیست‌شناسان و سایر کارشناسان آزمایشگاه از آب مقطر استفاده می‌کنند.
  3. سیستم خنک کننده: آب دیونیزه می‌تواند از گرم شدن بیش از حد سیستم خنک‌کننده جلوگیری کند؛ به همین خاطر، در دستگاه‌های پزشکی نیز برای کمک به حفظ دمای مناسب از آن استفاده می‌شود.
  4. ماشین آلات صنعتی: توحه داشته باشید که ماشین آلات صنعتی، برای جلوگیری از تجمع جرم و آلودگی در آنها باید به طور مرتب تمیز شوند. به همین دلیل از آب مقطر برای تمیز کردن استفاده می‌کنند.
  5. مراقبت از خودرو: آب دیونیزه بطور گسترده جهت افزایش طول عمر سیستم خنک‌کننده موتور خودرو کارایی دارد. یون‌های موجود در آب معمولی موجب زنگ‌زدگی قطعات موتور شده و همچنین به طرز چشمگیری، طول عمر موتور را کاهش می‌دهد.
  6. آکواریوم: اگر آکواریوم دارید، باید آن را با آب بدون کلر، مس و سایر آلاینده هایی که ممکن است به آبزیان شما آسیب برساند، پر کنید.
  7. فرآوری و تهیه غذا: کیفیت آب بخش مهمی از فرآیند تهیه و فرآوری مواد غذایی محسوب می‌گردد. به همین دلیل، در این صنعت کاربرد دارد.
  8. لوازم آرایشی بهداشتی و دارویی: آب مقطر یک عنصر رایج در تمام محصولات آرایشی، از لوازم آرایش گرفته تا لوسیون، ژل و کرم‌ها است. از آب به عنوان یک حلال استاده می‌شود.
  9. نظافت: استفاده از آب مقطر برای نظافت و سایر فعالیت‌های خانگی باعث می‌شود که شیشه‌ها و وسایل حمام و آشپزخانه تمیزتر از همیشه به نظر برسند.
  10. سیستم اطفا حریق: از آب دیونیزه در سیستم‌های اطفاء حریق استفاده می‌گردد. این سیستم‌ها در محیط‌های حساس مانند مکان‌هایی که در آنها از تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی حساس با ولتاژ بالا استفاده می‌شود، کاربرد دارند.
  11. حفاری باستان شناسی: باستان‌شناسان به طور منظم از آب مقطر به عنوان راهی برای از بین بردن کلریدهای متصل به مصنوعات استفاده می‌کنند.
بهتر است بخوانید:  شیکر آزمایشگاهی چیست؟ کاربرد و انواع آن

تفاوت آب دیونیزه و آب مقطر

آب دیونیزه از طریق فرآیند عبور آب از میان یک یا دو نوع رزین شارژ الکتریکی شده، تولید می‌شود. برعکس آن آب مقطر با استفاده از فرآیندهای زیر تشکیل می‌شود:

•    جوشاندن آب و تشکیل بخار
•    جمع‌آوری بخار و متراکم سازی
•    میعان آب تقطیر شده

مزایای آب دیونیزه

در این قسمت مزایای آب دیونیزه رو بررسی می کنیم:

  • خلوص بالا
  • غیرخورنده
  • بدون پس مانده
  • هدایت کم
  • رقیق‌کننده خوب
  • تولید سریع

معایب استفاده از آب مقطر

آب دیونیزه می‌تواند برای سلامتی شما مضر باشد. در حالی که نگرانی جدی در مورد اینکه چگونه آب مقطر می‌تواند بر سلامتی فرد تأثیر بگذارد، وجود دارد، بهتر است از آن فقط برای مقاصد صنعتی استفاده گردد.

انواع روش دیونیزاسیون

دیونیزاسیون یک فرآیند شیمیایی است که در آن از رزین تبادل یون استفاده می‌گردد. یون هیدروژن و هیدروکسید را با مواد معدنی محلول مبادله می‌کند و سپس دوباره ترکیب شده و آب تولید می‌کند.

  • دیونیزاسیون جریان همزمان

  • دیونیزاسیون جریان متقابل

  • بستر مخلوط

مزایای خرید آب دیونیزه ازسایت ریشه

مزایای خرید آب دیونیزه ازسایت ریشه

قبل از هر خریدی باید اطلاعات کامل در مورد محصول داشته باشید یا از کارشناس آن دریافت نمایید. در همین راستا، متخصصان سایت ریشه با شما تا انتهای خرید در ارتباط هستند تا آب دیونیزه مرغوبی را خریداری نمایید.

قیمت آب مقطر؟

برای اطلاع از قیمت دقیق و بروز آب مقطر به سایت ریشه مراجعه کنید.

خرید آب دیونیزه؟

برای خرید آب دیونیزه به سایت ریشه مراجعه فرمایید.

سخن آخر

در حال حاضر سیستم‌های تولید آب دیونیزه زیادی وجود دارد که برای استفاده تجاری در دسترس هستند. با این حال، شما باید یک شرکت معتبر و صادق را برای انجام خرید خود پیدا کنید. به یاد داشته باشید که گرچه می‌توانید آب مقطر را بنوشید، اما همیشه به یاد داشته باشید که طبق نظر گروه فیزیک ایلینوی، همه آنها برای مصرف عموم مناسب نیستند.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 3 =