آون آزمایشگاهی چیست؟ کاربرد و انواع آن

آون آزمایشگاهی چیست؟ کاربرد و انواع آن

فور یا آون آزمایشگاهی در آزمایشگاه‌ و دندان‌پزشکی، وسایل مختلف موردنیاز پزشک و کارکنان را با استفاده از حرارت بالا خشک و استریل می‌کند. از این دستگاه در زمینه‌هایی همچون زیست‌شناسی، داروسازی و در پزشکی و دندانپزشکی استفاده می‌شود.

آون یا فور آزمایشگاهی چیست؟

آون آزمایشگاهی که با نام فور نیز شناخته می‌شود از جمله تجهیزات آزمایشگاهی است که با ایجاد حرارت بالا باعث خشک و استریل شدن ظروف مختلف شیشه‌ای و فلزی می‌شود. به عبارت بهتر، وسایل را استریل می‌کند. این دستگاه که در بیشتر آزمایشگاه‌های بالینی، پزشکی قانونی، الکترونیک، فرآوری مواد و تحقیقات مورد استفاده قرار می‌گیرد. فور آزمایشگاهی دمای یکنواخت را برای گرم کردن، خشک کردن، تبخیر، استریل و سایر عملکردهای آزمایشگاهی صنعتی فراهم می‌کنند. دمای آون آزمایشگاهی بیشتر از محیط و تا 300 درجه سانتیگراد می‌رسد.

اجزای اصلی آون آزمایشگاهی

فور آزمایشگاهی در سایزهای مختلف تولید می‌شود. در واقع گنجایش هر کدام از آن‌ها با هم دیگر متفاوت است. این دستگاه از قسمت‌های خاصی تشکیل شده که مهم‌ترین آن منبع حرارت و محفظه دستگاه است. محفظه با توجه به استفاده و کاربرد دستگاه و همچنین حد دمای ارائه شده، از مواد مختلفی مانند آلیاژها، استیل و یا تیتانیوم تشکیل شده است. همچنین منبع حرارت نیز می‌تواند برقی و یا گازی باشد. البته در اکثر مدل‌ها به علت سادگی در استفاده، امنیت بیشتر و بازده بالاتر، از گاز طبیعی شهری به منظور تولید حرارت استفاده می‌شود.

کاربرد آون آزمایشگاهی

جالب است بدانید که آون آزمایشگاهی دارای یک محفظه است. درون این محفظه مواد، ظروف و یا ابزار مئنظر شما قرار می‌گیرد تا گرام داده شود و استریل گردند. در همین راستا، یک منبع تولید حرارت نیز در این دستگاه تعبیه شده است. وظیفه آن تولید گرمای موردنیاز و انتقال آن به قسمت محفظه است که وسایل داخل آن قرار گرفته‌اند. امکان تنظیم این مقدار حرارت وجود دارد. معمولا آون‌ها می‌توانند تا حدود 300 درجه سلسیوس معادل حدود 23 درجه کلوین را ایجاد کنند.

بهتر است بخوانید:  شیرآلات آزمایشگاهی چیست؟ انواع شیرآلات آزمایشگاهی و کاربرد آنها

فرق فور آزمایشگاهی با اتوکلاو آزمایشگاهی

تفاوت فور ازمایشگاهی با اتوکلاو آزمایشگاهی در نحوه عملکرد این دو دستگاه است. اتوکلاو بخار آب گرم شده را منتقل می‌کند؛ اما این در حالی است که آون ازمایشگاهی با انتقال گرما در خلا و یا به وسیله هوا عمل می‌کند.

تفاوت آون ازمایشگاهی با انکوباتور ازمایشگاهی

انکوباتور ازمایشگاهی عمدتا برای رشد حیات میکروبیولوژیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای این منظور نیاز نیست که دمایی بالاتر از 50 درجه سانتیگراد داشته باشد. اما آون آزمایشگاهی برای استریل و خشک کردن وسایل آزمایشگاهی استفاده می‌شود و دمای آن باید بسیار بالاتر باشد.

خرید انواع آون آزمایشگاهی

انواع آون آزمایشگاهی

حال بهتر است به بررسی نمونه‌های مختلف آن بپردازیم. مانند هر دستگاه دیگر آزمایشگاهی، این دستگاه پرکاربرد نیز دارای مدل‌های مختلفی است که هر یک مخصوص کارکرد خاصی هستند. در ادامه انواع آون ازمایشگاهی را بیان می‌کنیم:

آون ساده آزمایشگاهی

آون ساده آزمایشگاهی دستگاهی است که از گرما برای استریل کردن تجهیزات و مواد استفاده می‌کند. این مواد در تماس با دمای بالا تغییر نکرده و ذوب نمی‌شوند. فور ساده آزمایشگاهی معمولاً دارای محدوده دمایی 100 تا 250 درجه سانتیگراد هستند.  کاربردهای آون ساده آزمایشگاهی عبارتند از:

  • استریل کردن تجهیزات و مواد آزمایشگاهی، مانند ظروف شیشه‌ای، لوله‌های آزمایش، پیپت ها، و وسایل فلزی
  • خشک کردن مواد آزمایشگاهی، مانند نمونه‌ها، معرف‌ها، و مواد شیمیایی
  • پلیمریزاسیون رزین و مواد دیگر
  • پخت رنگ و پوشش

آون فن‌دار آزمایشگاهی

آون فن‌دار آزمایشگاهی از گرما برای استریل، خشک، پخت و پلیمریزاسیون مواد استفاده می‌کند. این دستگاه دارای یک فن داخلی است که هوای گرم را در محفظه داخلی به گردش در می‌آورد. کاربردهای آون فن‌دار آزمایشگاهی عبارتند از:

  • استریل کردن تجهیزات و مواد آزمایشگاهی، مانند ظروف شیشه‌ای، لوله‌ آزمایش، پیپت‌ و وسایل فلزی
  • خشک کردن مواد آزمایشگاهی مانند نمونه و مواد شیمیایی.
  • پخت رنگ و پوشش
  • پلیمریزاسیون رزین و مواد دیگر.
بهتر است بخوانید:  کوره آزمایشگاهی چیست؟ کاربرد و انواع آن

آون خلا آزمایشگاهی

آون خلا برای خشک کردن مواد استفاده می‌شود. این دستگاه دارای یک پمپ خلاء است که هوای داخل محفظه را خارج می‌کند. با کاهش فشار داخل محفظه، نقطه جوش آب نیز کاهش می‌یابد. این امر باعث می‌گردد که مواد در دماهای پایین‌تر خشک شوند. آون‌های خلاء کاربردهای مختلفی دارند، از جمله:

  • خشک کردن مواد حساس به گرما مانند نمونه‌ زیستی، مواد شیمیایی و مواد پلیمری
  • خشک کردن موادی که نقطه جوش بالایی دارند مانند روغن و حلال
  • استریل کردن مواد
  • گاز زدایی

فور ازمایشگاهی سنگین

این نوع فور آزمایشگاهی کاربردهای صنعتی دارد و دارای تنظیمات و ابزارهای بسیار پیشرفته است که به عنوان یک فور خشک‌کننده برای کاربردهای پیشرفته و فنی استفاده می‌شود.

آون استاندارد دیجیتال ازمایشگاهی

برای کاربردهای عمومی در زمینه گرما دادن و خشک کردن استفاده می‌شوند. این نوع از آون‌ها دقت، کنترل و امنیت را به ارمغان می‌آورند.

فور همرفت جاذبه ازمایشگاهی

در این فور آزمایشگاهی هوا از طریق جریان همرفت طبیعی تهویه می‌شود. از آنجایی که هموای گرم به سمت بالا حرکت می کند، این جریان آرام دما در داخل محفظه یکسان نگه می‌دارد.

آون همرفت مکانیکی آزمایشگاهی

نوی آون که در آن انتقال گرما با کمک یک پنکه صورت می‌گیرد.

آون ایجاد همرفت ازمایشگاهی

در این آون آزمایشگاهی یک پنکه تهویه و جریان هوا را درون محفظه ایجاد می‌کند. سیستم تهویه قابل تنظیم این آون را گزینه‌ی مناسبی برای استفاده به عنوان یک فور خشک کننده تبدیل می‌کند.

نکات ایمنی کار با دستگاه آون

هنگام استفاده از آون آزمایشگاهی نکات ایمنی را رعایت نمایید:

  • همیشه از دستکش و لباس آزمایشگاهی مناسب استفاده کنید.
  • قبل از استفاده از آون، مطمئن شوید که محفظه داخلی تمیز و خشک است.
  • مواد یا تجهیزات را به طور ایمن در محفظه داخلی قرار دهید تا از افتادن آنها جلوگیری شود.
  • از باز کردن درب آون در حین کار خودداری کنید.
  • پس از استفاده از آون، آن را خاموش کنید و درب آن را باز بگذارید تا خنک شود.
بهتر است بخوانید:  اتوکلاو آزمایشگاهی چیست؟ کاربرد و انواع آن

قیمت فور آزمایشگاهی

مزایای خرید آون آزمایشگاهی از سایت ریشه

آون‌های آزمایشگاهی از نظر ظرفیت دمایی و نحوه عملکرد انواع گوناگونی دارند. بنابراین اولین نکته در خرید این دستگاه آزمایشگاهی توجه به محدوده دمایی آن‌هاست. معمولا فور آزمایشگاهی که به صورت آماده و روتین به بازار عرضه می‌شوند، می‌توانند محدوده دمایی در بازه ۵۰ الی ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد را پشتیبانی کنند. اما شما می‌توانید برای انجام خریدی هوشمندانه با مشاوران ما ارتباط بگیرید.

خرید آون آزمایشگاهی؟

برای خرید آون آزمایشگاهی حتما با مشاوران سایت ریشه ارتباط بگیرید.

قیمت فور آزمایشگاهی؟

برای مشاهده قیمت روز فور آزمایشگاهی به سایت ریشه مراجعه کنید.

سخن آخر

آون آزمایشگاهی یکی از پرکاربردترین تجهیزات آزمایشگاهی است که در ابعاد و اندازه‌های متنوع و در مدلهای مختلف به بازار عرضه می‌شود و کاربردهای گسترده‌ای دارد. در همین راستا، برای دریافت هر گونه مشاوره با کارشناسان سایت ریشه تماس بگیرید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + 7 =